„Zarządzanie w Kulturze”

22.02.2018

Zapraszamy do nadsyłania tekstów naukowych do numeru tematycznego Rzeczywistość projektowa pisma
„Zarządzanie w Kulturze” (2018, tom 19, nr 2).

W ostatnich latach projekty o różnym charakterze stały się nieodłącznym elementem codzienności.
Projektem może być przygotowanie pracy zaliczeniowej, organizacja wesela, przeprowadzenie kampanii
marketingowej czy zaplanowanie konkretnego działania, którego realizacja przerodzi się w kolejny projekt.
To uprojektowienie czynności zawodowych i prywatnych ma zauważalny wpływ na kulturę. Z jednej strony
instytucje kultury szybko przestawiły się na działalność projektową, widząc w niej szansę na dodatkowe
finansowanie i uelastycznienie procedur organizacyjnych, z drugiej forma projektu jest inkluzywna, co dało
impuls do powstawania licznych, niezależnych działań, często o ulotnym charakterze. Można więc
powiedzieć, że projekty przyczyniły się do pewnego rodzaju wybuchu kreatywności. Równocześnie trudno
nie zauważyć, że wraz ze wzrostem liczby projektów ulepszeniu nie uległa jakość procedury ich
realizowania, często również wartość artystyczna i społeczna pozostaje dyskusyjna. Uważa się także, że
„projektyzacja” w obrębie działalności twórczej przełożyła się na pogłębienie złych praktyk
organizacyjnych, zmierzających do prekaryzacji pracy artystów i menedżerów kultury zatrudnianych na
umowy krótkoterminowe. Także ten argument można jednak podważyć, odwracając perspektywę: projekty
dały szansę na zdobywanie doświadczeń zawodowych i ubarwiły życiorysy współczesnych pracowników.
Myśląc o projektach poruszamy się więc pomiędzy dwoma biegunami skrajnych opinii. Balansujemy na
granicy metodyk zapożyczonych z podręczników zarządzania i pasji, która dyktuje zaskakujące rozwiązania,
dalekie od teorii organizacji, a mimo to skuteczne. Ambiwalentny i złożony fenomen „projektu” przez swoją
omniprezencję łączy się z różnymi aktualnymi problemami, dlatego też zachęcamy do spojrzenia na kulturę
projektową od strony organizacyjnej i estetycznej. Ujęcia badawcze mogą odnosić się do wskazanych
poniżej kategorii albo proponować inne perspektywy:
- motywacje do tworzenia projektów na poziomie instytucji i jednostek
- projekty a tożsamość instytucji
- granice projektów i projektyzacji w kulturze
- profesjonalizm projektów opartych na pasji
- projekt jako atrybut zarządzania poza teorią organizacji
- krytyczne spojrzenie na projektyzację
- uczestnictwo w projekyzacji jako forma awansu społecznego
- dążenie do deprojektyzacji
- postkolektywizm i współpraca projektowa
- spontaniczne i nieintencjonalne projekty
- logika kontroli w projektach
- czas projektowy a czas świecki
- praktyki stabilizacji życia w projekcie
- etyka dobrej roboty projektowej
- estetyka projektowa
- „uduchowienie” projektów
- projekty, procesy, trwanie
- projektowy entuzjazm a projektowe zmęczenie

Przykładowa literatura:

Cicmil, S., Gaggiotti, H. (2009), “Who cares about project deadlines? a processual relational perspective on
problems with information sharing in project environments”, International Journal of Knowledge
Management Studies , Vol. 3 No. 3-4, 222-240.


Cicmil, S., Lindgren, M., Packendorff, J. (2016), “The project (management) discourse and its consequences:
on vulnerability and unsustainability in project-based work”, New Technology, Work and Employment, Vol.
31 Issue 1, 58–76,


Cwikla, M., Jalocha, B. (2015), “Unspread wings: Why cultural projects don’t provide refreshing ideas for
project management although they could?”, International Journal of Managing Projects in Business, Vol. 8
No. 4, 626-648.


Flyvbjerg, B., Bruzelius, N., Rothengatter, W. (2003), Megaprojects and Risk: An Anatomy of Ambition,
Cambridge University Press.


Hodgson, D., Cicmil, S. (2016), “Making projects critical 15 years on: a retrospective reflection (2001-
2016)”, International Journal of Managing Projects in Business, Vol. 9 No. 4, 744-751.


Jensen, A., Thuesen, C., Geraldi, J. (2016), “The projectification of everything: projects as a human
condition”, Project Management Journal, Vol. 47 No. 3, 21–34.


Kunst, B., (2016), Artysta w pracy. O pokrewieństwach sztuki i kapitalizmu, Instytut Teatralny im.
Zbigniewa Raszewskiego, Konfrontacje Teatralne/Centrum Kultury w Lublinie.


R a p i o r W . ( 2 0 1 7 ) , Ż y c i e w p r o j e k c i e, r o z p r a w a d o k t o r s k a , d o s t ę p :
http://www.academia.edu/32651132/Życie_w_projekcie
Simon, L. (2006), “Making creative projects: an empirical synthesis of activities”, International Journal of
Project Management , Vol. 24 No. 2, 116-126.
Szreder, K. (2016), ABC Projektariatu. O nędzy projektowego życia, Warszawa: Bęc Zmiana.
Termin nadsyłania artykułów o maksymalnej objętosci do 20 stron standardowego maszynopisu (czcionka
Times New Roman 12, 1 strona = 1800 znaków, odstęp miedzy wierszami 1,5, marginesy 2,5) w języku
polskim bądź angielskim upływa: 08.04.2018.
Adres do korespondencji: malgorzata.cwikla@uj.edu.pl
Informacje dla autorów: http://www.ejournals.eu/Zarzadzanie-w-Kulturze/menu/69/

©2022 Wszystkie prawa zastrzeżone.

W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych. Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej. Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności Uniwersytetu w Białymstoku. Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.