Wydziałowy System Zapewniania Jakości Kształcenia na Wydziale Ekonomii i Finansów (wcześniej Wydziale Ekonomii i Zarządzania) Uniwersytetu w Białymstoku (UwB) utworzono w 2009 r. Jest on dostosowywany do reformy nauki i szkolnictwa wyższego i spełnia aktualnie obowiązujące przepisy. Aktualnie system jakości kształcenia na Wydziale funkcjonuje na podstawie:
Uchwały nr 2847 Senatu Uniwersytetu w Białymstoku z dnia 24 marca 2021 r. zmieniającej Uchwałę nr 2614 Senatu Uniwersytetu w Białymstoku z dnia 27 listopada 2019 r. w sprawie ustalenia zasad działania wewnętrznego systemu zapewniania jakości kształcenia w Uniwersytecie w Białymstoku
Uchwały nr 2614 Senatu Uniwersytetu w Białymstoku z dnia 27 listopada 2019 roku w sprawie wewnętrznego systemu zapewnienia jakości kształcenia w Uniwersytecie w Białymstoku.
Głównym zadaniem Systemu Zapewniania JK na Wydziale Ekonomii i Finansów jest kompleksowe monitorowanie, a w efekcie podnoszenie jakości kształcenia. W tym celu utworzono jednolite organy, procedury i instrumenty dotyczące jakości kształcenia, spełniające warunki zapisane w ustawie i rozporządzeniach oraz wewnętrznych aktach prawnych UwB.
Zapewnianie jakości kształcenia obejmuje planowane i systematyczne działania bezpośrednio związane z utrzymaniem i podwyższeniem jakości kształcenia, niezbędne do stworzenia odpowiedniego stopnia zaufania co do tego, że usługa edukacyjna spełni ustalone wymagania jakościowe interesariuszy wewnętrznych i zewnętrznych. Jest to proces ciągły, systematyczny i wieloaspektowy. Jego podstawą jest przekonanie, że umacnianiu wysokiej jakości kształcenia służy ocena własna, dyskusja, współpraca, promowanie i upowszechnianie najlepszych rozwiązań. System zapewnienia jakości to też zbiór procedur i narzędzi służących podnoszeniu poziomu jakości kształcenia. Odnoszą się one do wszystkich etapów i aspektów procesu dydaktycznego. Uwzględniają one wszystkie formy weryfikowania efektów uczenia się na poszczególnych kierunkach i formach studiów, osiąganych przez studenta (doktoranta), słuchacza studiów podyplomowych w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych, oceny dokonywane przez studentów (doktorantów), słuchaczy studiów podyplomowych oraz wnioski z hospitacji i monitorowania kariery zawodowej absolwentów Wydziału oraz opinii pracodawców.
System jakości kształcenia na poziomie Wydziału Ekonomii i Finansów jest częścią Uczelnianego Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia i jest realizowany przez:
Dziekana, który organizuje system zapewniania i doskonalenia jakości kształcenia na Wydziale. Do jego zadań należy w szczególności:
Podejmowanie decyzji we wszystkich sprawach związanych z organizacją pracy naukowej na Wydziale Ekonomii i Finansów; odpowiadanie za organizację i jakość działalności naukowej, ewaluację jakości działalności naukowej w dyscyplinie reprezentowanej przez Wydział i jej wynik, w tym między innymi za: prowadzenie bieżącej weryfikacji zgodności dorobku publikacyjnego pracownika z deklarowaną przez niego dyscypliną, nadzór nad działalnością Wydziału i dorobkiem pracowników w zakresie spełniania kryteriów ewaluacji jakości działalności naukowej.
Sprawowanie nadzoru nad działalnością dydaktyczną wewnętrznych jednostek organizacyjnych i ich pracowników oraz kontrola działalności pracowników innych jednostek organizacyjnych Uniwersytetu wykonujących prace na Wydziale Ekonomii i Finansów; odpowiadanie za prowadzoną na wydziale działalność dydaktyczną; sprawowanie nadzoru nad oceną okresową nauczycieli akademickich zatrudnionych na Wydziale Ekonomii i Finansów; sporządzanie ramowego planu hospitacji i nadzorowanie jego realizacji.
Odpowiadanie za przygotowanie projektu programu studiów i studiów podyplomowych.
Radę Wydziału, do zadań której należy między innymi:
Opiniowanie strategii rozwoju Wydziału i zatwierdzanie sprawozdania z jej realizacji.
Uchwalanie programów badań naukowych i programów współpracy naukowej.
Przeprowadzanie postępowania nostryfikacyjnego dyplomów ukończenia studiów za granicą oraz potwierdzania ukończenia studiów na określonym poziomie zgodnie ze wskazaniem Rektora.
Występowanie z wnioskiem do Senatu o nadanie tytułu doktora honoris causa.
Występowanie z wnioskiem do Senatu w sprawie określenia warunków, trybu oraz terminu rozpoczęcia i zakończenia rekrutacji na studia.
Opiniowanie projektów programów studiów i studiów podyplomowych; zatwierdzanie rocznego sprawozdania z działania systemu zapewnienia jakości kształcenia.
Ocena działalności Dziekana oraz zatwierdzanie rocznego sprawozdania Dziekana.
Opiniowanie w sprawach zatrudniania nauczycieli akademickich.
Opiniowanie spraw przedstawionych przez Rektora lub Dziekana.
Opiniowanie, na wniosek Dziekana, podziału środków finansowych z subwencji, dotacji, środków i funduszy przeznaczonych na działalność Wydziału.
Radę Dyscypliny, do której zadań należy:
W zakresie postępowań w sprawie nadania stopnia doktora: nadanie stopnia doktora w danej dyscyplinie; powoływanie komisji doktorskich do dokonywania czynności w postępowaniu w sprawie nadania stopnia doktora, o których mowa w art. 192. ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce; przyjmowanie opinii w sprawie odwołania od decyzji o odmowie nadania stopnia doktora.
W zakresie postępowań w sprawie nadania stopnia doktora habilitowanego: nadanie stopnia doktora habilitowanego w danej dyscyplinie; powoływanie komisji habilitacyjnych, o których mowa w art. 221 ust. 5 ustawy z dnia 18 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce; przyjmowanie opinii w sprawie odwołania od decyzji o odmowie nadania stopnia doktora habilitowanego.
Wykonywanie innych czynności w postępowaniu, określonych uchwałą Senatu, o której mowa w § 33 ust. 1 pkt 18 i 21.; nostryfikacja stopni naukowych zgodnie ze wskazaniem Rektora; wydawanie opinii w sprawie zasadności nadania uprawnień równoważnych uprawnieniom wynikającym z posiadania stopnia doktora habilitowanego w danej dyscyplinie.
Kolegium Dziekańskie, którego obowiązkiem jest nadzór nad bieżącymi sprawami dotyczącymi zarządzania Wydziałem, w tym:
Bieżące monitorowanie i wdrażanie ewentualnych zmian w systemie jakości kształcenia.
Inicjowanie i przeprowadzanie procesu przeglądu obowiązujących programów studiów w kontekście możliwości ich udoskonalenia.
Monitorowanie konferencji naukowych organizowanych przez WEiF; nadzór i monitorowanie procesów wydawniczych, inne.
Wydziałowy Zespół ds. Jakości Kształcenia, którego zadaniem jest:
Podejmowanie działań monitorujących na rzecz zapewnienia jakości kształcenia na poziomie Wydziału w obszarach wskazanych w § 3 ust.1 pkt.1-9 (na studiach podyplomowych w § 3 ust. 1, pkt. 2-4) Uchwały 2614 Senatu Uniwersytetu w Białymstoku.
Sporządzanie corocznego sprawozdania z funkcjonowania wszystkich elementów systemu jakości kształcenia, ze wskazaniem mocnych i słabych stron Wydziału w poszczególnych obszarach podlegających monitorowaniu.
Radę Konsultacyjną WEIF, której zadaniem jest:
Opiniowanie strategii rozwoju WEiF.
Opiniowanie nowych kierunków studiów i specjalizacji.
Opiniowanie zmian w programach kształcenia, z uwzględnieniem adekwatności efektów uczenia się do potrzeb otoczenia społeczno-gospodarczego i regionalnego rynku pracy.
Współpraca w zakresie badań ankietowych dotyczących opinii pracodawców o poziomie kwalifikacji zatrudnianych absolwentów.
Wyrażanie opinii w innych sprawach dotyczących WEiF na prośbę Dziekana lub z własnej inicjatywy.
Współpraca w zakresie praktyk zawodowych, staży, wycieczek dydaktycznych organizowanych dla studentów.
Wymiana wiedzy i doświadczeń pomiędzy pracownikami WEiF a przedstawicielami praktyki gospodarczej poprzez czynny ich udział w konferencjach i seminariach naukowych organizowanych przez WEIF.
Wspieranie procesów integracji środowiska naukowego z przemysłem i gospodarką regionalną; wspieranie inicjatyw na rzecz rozwoju i promocji WEiF.
Kierunkowe Zespoły Dydaktyczne, które w ramach swoich działań:
Monitorują dostosowanie programów studiów na prowadzonych kierunkach do obowiązujących w tym zakresie przepisów oraz potrzeb rynku pracy.
Przedstawiają Dziekanowi projekty doskonalenia programów studiów w oparciu o wnioski wynikające ze sprawozdań Wydziałowego Zespołu ds. Jakości Kształcenia (w tym: z analiz badań ankietowych studentów i absolwentów, monitorowanie losów absolwentów oraz opinii pracodawców o poziomie zatrudnianych absolwentów studiów wyższych) zaleceń PKA, opinii Rady Konsultacyjnej WEiF oraz opinii Rady Samorządu Studentów.
Kierowników Katedr/Zakładów, których zadaniem jest między innymi:
Ustalanie priorytetów badawczych oraz harmonogramu ich realizacji, w tym konkretnych terminów prezentacji efektów tych badań przez pracowników na zebraniach Katedry/Zakładu.
Przygotowanie i przedstawienie planu zamierzeń wydawniczych pracowników Katedry/Zakładu zarówno jako efektu zbiorowych, jak i indywidualnych realizacji prowadzonych badań naukowych.
Przygotowywanie obsady przedmiotów realizowanych przez daną Katedrę/Zakład.
Dokonywanie hospitacji zajęć; nadzór nad tematami prac dyplomowych prowadzonych w ramach seminariów prowadzonych przez pracowników Katedry/Zakładu.
Kadrę dydaktyczną, która bezpośrednio wpływa na jakość kształcenia poprzez:
Odpowiednio wysoki poziom merytoryczny prowadzonych zajęć.
Wykorzystanie nowoczesnych rozwiązań w zakresie metod nauczania, w szczególności metod aktywnych.
Utrzymywanie właściwych relacji między przekazywaniem treści teoretycznych i ich praktyczną aplikacją.
Budowanie relacji ze studentami w trakcie zajęć.
Odpowiednią komunikację z wykorzystaniem infrastruktury informatycznej oraz zapewnienie dostępności wykładowców w czasie konsultacji.
Kadrę administracyjną, której zadaniem jest:
Zapewnienie profesjonalnej obsługi przebiegu procesu dydaktycznego, zapewnianie dostępu do odpowiedniej infrastruktury i rozwiązań informatycznych umożliwiających korzystanie z zajęć i materiałów dydaktycznych (w szczególności w procesie realizacji kształcenia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość).
Studentów (doktorantów), poprzez:
Zaangażowanie w realizację procesu kształcenia i osiąganie założonych efektów uczenia się, w działalność naukową oraz organizacyjną.
Działania w zakresie gromadzenia i analizy danych oraz wdrażania kompleksowego systemu jakości podejmowane na Wydziale Ekonomii i Finansów UwB mają charakter kompleksowy i obejmują wszystkie formy i rodzaje kształcenia. Ponadto, szczególną uwagę przywiązuje się do rozwijania posiadanych i implementowania nowych instrumentów i procedur w ramach Systemu zapewnienia jakości kształcenia się oraz narzędzi informatycznych umożliwiających gromadzenie i analizę danych z różnych obszarów mających wpływ na jakość kształcenia.
W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych. Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej. Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności Uniwersytetu w Białymstoku. Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.