Monitorowanie standardów akademickich

Polega na systematycznej analizie i ocenie:

Pracowników badawczo-dydaktycznych i dydaktycznych pod kątem podnoszenia kwalifikacji zawodowych nauczycieli akademickich.

Obsady zajęć dydaktycznych przez pracowników badawczo-dydaktycznych i dydaktycznych oraz inne osoby prowadzące zajęcia ze studentami (doktorantami) pod kątem zgodności ich kompetencji i doświadczenia oraz kwalifikacji zawodowych (np. specjalizacja naukowa, dorobek naukowy, doświadczenie zawodowe) z prowadzonymi zajęciami).

 Monitorowanie w tym obszarze ma na celu zapewnienie jednolitego sposobu syntetycznej analizy i oceny kadry akademickiej: badawczo-dydaktycznej (w obszarze działalności naukowej, dydaktycznej i organizacyjnej) oraz kadry dydaktycznej (w obszarze działalności dydaktycznej i organizacyjnej), na podstawie corocznych sprawozdań. Również stworzenie powszechnie dostępnego oraz przejrzystego systemu obsady zajęć dydaktycznych przez nauczycieli akademickich i innych osób prowadzących zajęcia (np. praktyków).

Działania odbywają się w ramach następujących zasad i procedur:

Procedura 1. Ocena kadry badawczo-dydaktycznej i dydaktycznej oraz podnoszenia kwalifikacji zawodowych

Zakres przedmiotowy

Określenie zasad dotyczących przebiegu oceny

 Zasady postępowania

1.      Analizy i oceny:

a.      kadry badawczo-dydaktycznej pod kątem działalności naukowej, dydaktycznej i organizacyjnej,

b.      kadry dydaktycznej pod kątem działalności dydaktycznej i organizacyjnej

oraz podnoszenia kwalifikacji zawodowych dokonuje Dziekan raz w ciągu roku akademickiego.

2.      Podstawą do oceny są sprawozdania roczne dotyczące osiągnięć pracowników wypełniane w systemie EVA (System Ewaluacji Nauczycieli Akademickich).

3.      W razie niewywiązania się z tego obowiązku pracownik może zostać upomniany przez Dziekana.

4.      Dziekan po analizie osiągnięć poszczególnych nauczycieli może podjąć decyzję o odbyciu rozmowy z wybranymi pracownikami, mającej na celu zwrócenie uwagi na konieczność intensyfikacji działań w analizowanych obszarach.

Podmiot wykonujący zadanie

Pracownicy badawczo-dydaktyczni i dydaktyczni WEiF

Podmiot monitorujący

Dziekan WEiF

Starszy Specjalistę ds. Administrowania Nauką

Dokumenty związane z realizacją procedury

Raport z systemu EVA

 

Procedura 2. Obsada zajęć dydaktycznych realizowanych na WEiF

 Zakres procedury

Określenie zasad dotyczących obsady zajęć dydaktycznych

Zasady postępowania

 

1.  Prodziekan ds. Studenckich za pośrednictwem Dziekanatu nie później niż na 4 miesiące przed rozpoczęciem nowego roku akademickiego przedstawia Kierownikom Zakładów zapotrzebowanie na obsadę zajęć na podstawie: 

a.      liczby studentów na poszczególnych kierunkach studiów oraz liczby studentów przewidywanych na pierwszym roku studiów (zgodnie z uchwałą rekrutacyjną),

b.      programu studiów,

c.       zakładanej liczby grup studenckich.

2. Kierownicy Zakładów nie później niż na 3 miesiące przed rozpoczęciem roku akademickiego przygotowują obsadę  zajęć dydaktycznych wraz z koordynatorami uwzględniając:

a.      uprawnienia nauczycieli akademickich do prowadzenia danej formy zajęć,

b.      zgodność specjalizacji (kompetencji) z nauczanym przedmiotem,

c.       wysokość pensum pracownika,

d.      zgodność praktyki zawodowej (kompetencji) z nauczanym przedmiotem (dotyczy osób nie będących nauczycielami akademickimi)

e.      wnioski z analizy obsady zajęć za poprzedni rok.

3.      W przypadku braku pracownika spełniającego wymagania z pkt. 2 Kierownik Zakładu w porozumieniu z Kierownikiem Katedry przeprowadza analizę możliwych rozwiązań.

4.  Obsadę zajęć na:

a.      studiach doktoranckich dokonuje Kierownik Studiów Doktoranckich

b.      studiach podyplomowych dokonuje Kierownik Studiów Podyplomowych

Podmiot wykonujący zadanie

Kierownicy Katedr/Zakładów

Kierownik Studiów Doktoranckich

Kierownik Studiów Podyplomowych

Podmiot monitorujący

Prodziekan ds. Studenckich

Dziekan WEiF

Wydziałowy Zespół ds. Jakości Kształcenia

Dokumenty związane z realizacją procedury

Zestawienie zbiorcze planowanych obciążeń:

Katedr/Zakładów

Studiów Doktoranckich

Studiów Podyplomowych

©2022 Wszystkie prawa zastrzeżone.

W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych. Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej. Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności Uniwersytetu w Białymstoku. Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.