Dobór metod nauczania uzależniony jest od rodzaju prowadzonych zajęć oraz indywidualnego wyboru poszczególnych nauczycieli akademickich. Formy kształcenia złożone są z różnorodnych elementów równoważących proces kształcenia i należą do nich:
- wykłady, ćwiczenia, seminaria, lektoraty;
- prowadzenie kształcenia w grupach, jak i w toku indywidualnym;
- przygotowanie i wykorzystanie prezentacji zarówno przez wykładowców, jak również przez studentów;
- prowadzenie problemowych i ukierunkowanych dyskusji;
- analiza dokumentów źródłowych, książek i innych opracowań;
- realizacja zadań problemowych przy wykorzystaniu różnorodnych studiów przypadku (case study).
Połączenie powyższych form determinuje efektywne rozwijanie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych zawartych w kierunkowych efektach kształcenia. Studenci nabywają ponadto umiejętność przygotowywania prezentacji oraz wystąpień ustnych, koncentracji i prowadzenia notatek oraz zdobywania i analizowania pozyskiwanych informacji. Wykorzystanie studium przypadku pozwala również na wzmacnianie umiejętności analitycznych, zdolność pracy indywidulanej lub/i w grupie umożliwiającej niekonwencjonalne podejście do założonych zagadnień.
Studenci wykorzystują różne metody nauki, m.in.:
- zapoznanie się z literaturą przedmiotu i innymi źródłami (np. statystyki i źródła internetowe);
- dyskusje w grupie;
- prezentowanie swoich przemyśleń i ewentualnych badań podczas zajęć, spotkań naukowych, debat i konferencji.
Założone przez prowadzących poszczególne przedmioty formy weryfikacji efektów kształcenia obejmują następujące metody i techniki kontroli:
- przygotowanie prezentacji, sprawozdań, raportów i innych form pisemnych;
- ustne i pisemne odpowiedzi na postawione zadania;
- prace pisemne (egzaminy, zaliczenia, kolokwia);
- wyniki pracy indywidualnej i grupowej;
- czynny udział w zajęciach i inne sposoby szczegółowo określone w sylabusach.
Metody weryfikacji osiąganych efektów kształcenia służą przede wszystkim:
- sprawdzeniu, czy prowadzone zajęcia spełniają kryteria, założenia i cele programu;
- wzmacnianiu procesu uczenia się przez studentów;
- realizacji kierunkowych efektów kształcenia.
Istotne znaczenie w ramach systemu jakości ma: zapewnienie jasnych kryteriów trafnego oraz rzetelnego procesu oceniania w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych osiąganych przez studentów; dostęp do spójnych informacji oceniania studentów, doktorantów, słuchaczy studiów podyplomowych; stałe monitorowanie procesów oceniania w celu ich udoskonalania.
Działania w zakresie oceniania studentów na określonym kierunku studiów, poziomie i profilu kształcenia odbywają się w ramach następujących zasad i procedur:
Procedura 7. Przeprowadzanie egzaminów pisemnych i ustnych
Zakres procedury |
Zasady przeprowadzania egzaminów pisemnych i ustnych, które stanowią potwierdzenie osiągnięcia przez studenta efektów kształcenia przewidzianych dla danego przedmiotu. |
Zasady postępowania |
1. Ogólne zasady oceniania studentów określa Regulamin studiów 2. Forma zaliczenia przedmiotu powinna być dostosowana do specyfiki przedmiotu, w tym do rodzaju zakładanych efektów kształcenia. 3. Studenci mają obowiązek zapoznania się z sylabusem przedmiotu przed rozpoczęciem zajęć. 4. Nauczyciele prowadzący zajęcia dydaktyczne z danego przedmiotu mają obowiązek poinformowania studentów na pierwszych zajęciach o zasadach zaliczenia przedmiotu, a także zweryfikowania wszystkich efektów kształcenia określonych w sylabusie przedmiotu. 5. Egzamin może być przeprowadzony w formie pisemnej, ustnej lub mieszanej. 6. Warunkiem dopuszczenia studenta do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń (w przypadku, przedmiotu w ramach którego w planie studiów występują ćwiczenia i wykład). 7. W przypadku egzaminów ustnych nauczyciel powinien udokumentować zestaw wszystkich pytań przewidzianych dla egzaminu ustnego a student, który bierze udział w egzaminie ustnym powinien na protokole złożyć podpis potwierdzający swój udział w egzaminie i potwierdzający otrzymaną ocenę. |
Podmiot wykonujący zadanie |
Nauczyciel akademicki |
Podmiot monitorujący |
Kierownik Katedry/Zakładu Prodziekan ds. Studenckich Prodziekan ds. Kształcenia i Promocji |
Dokumenty związane z realizacją zadania |
Sylabusy przedmiotów Dokumenty potwierdzające weryfikację zakładanych efektów kształcenia. |
Procedura 8. Archiwizowanie prac studentów
Zakres procedury |
Zasady archiwizowania prac pisemnych, projektowych egzaminacyjnych, które stanowią potwierdzenie osiągnięcia przez studenta efektów kształcenia przewidzianych dla danego przedmiotu. |
Zasady postępowania |
1. Wszystkie prace studenta (kolokwia, egzaminy, projekty, testy, prace zaliczeniowe itp.) oraz inne materiały potwierdzające uzyskanie przez studenta założonych efektów kształcenia archiwizowane są z użyciem dostępnych form, tj.: wydruk, plik elektroniczny, itp. 2. Dokumentacja dotycząca osiągania przez studentów założonych efektów kształcenia (w tym: prace egzaminacyjne, kolokwia, referaty, projekty, prace domowe, listy obecności i aktywności studentów, itp.) a w przypadku egzaminów ustnych zestaw pytań oraz protokół z podpisami studentów, przechowywana jest przez nauczyciela akademickiego w Katedrze/Zakładzie przez 1 rok po przeprowadzeniu egzaminu/zaliczenia lub zakończeniu roku akademickiego (§ 5 Zarządzenie nr 18 Rektora Uniwersytetu w Białymstoku z dnia 19 sierpnia 2011 r. w sprawie prowadzenia w Uniwersytecie w Białymstoku dokumentacji przebiegu studiów z wykorzystaniem Uniwersyteckiego Systemu Obsługi Studiów USOS), 3. Archiwizowana dokumentacja pisemna po zakończeniu okresu jej przechowywania powinna ulec zniszczeniu w sposób zgodny z zasadami postępowania określonymi w Ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych. |
Podmiot wykonujący zadanie |
Nauczyciel akademicki |
Podmiot monitorujący |
Kierownik Katedry/Zakładu |
Dokumenty związane z realizacją zadania |
Dokumenty potwierdzające weryfikację zakładanych efektów kształcenia |